Η πρόεδρος
της Συμπολιτείας Ολυμπίας κα Σοφία
Χίντζιου Κοντογιάννη καλωσορίζοντας τους παρευρισκομένους τόνισε ότι το
Μονοπάτι θα γίνει γέφυρα ανάμεσα στο αρχαίο και στο σύγχρονο και θα συμβάλλει στο
να κάνουμε πράξη σε αυτό που πίστευαν οι αρχαίοι: «Νους υγιής εν σώματι υγιεί».
Άλλωστε αυτός ήταν και ο σκοπός συμμετοχής στο Φεστιβάλ Αθλητισμού και
Εκπαίδευσης και συνέχισε λέγοντας:
"Ήλιδα, Κόροιβος, Φιγάλεια, Λέπρεον, Αθήνα, Αίγινα,
Κέρκυρα, Λίνδος, Δελφοί, Σκοτούσσα, Φίλιπποι, Κάρυστος, Μέγαρα αλλά και
Μίλητος, Κλαζομεναί, Πέργαμος, Τρωάς της
Μικράς
Ασίας, Κρότων, Τάρας και Ρήγιον της Νότιας Ιταλίας, Συρακούσες, Ακράγας της Σικελίας, Αλεξάνδρεια, Ναύκρατις, Ερμόπολις της Αιγύπτου, Σελεύκεια στη Βόρεια Συρία, Προύσα στη Βιθυνία, Πέτρα της Ιορδανίας μερικές από τις πόλεις του αρχαίου κόσμου με Ολυμπιονίκες.
Ασίας, Κρότων, Τάρας και Ρήγιον της Νότιας Ιταλίας, Συρακούσες, Ακράγας της Σικελίας, Αλεξάνδρεια, Ναύκρατις, Ερμόπολις της Αιγύπτου, Σελεύκεια στη Βόρεια Συρία, Προύσα στη Βιθυνία, Πέτρα της Ιορδανίας μερικές από τις πόλεις του αρχαίου κόσμου με Ολυμπιονίκες.
Πόλεις γεμάτες Ελλάδα διασκορπισμένες σε όλο τον
τότε γνωστό κόσμο. Πόλεις που ενωνόντουσαν κάθε τέσσερα χρόνια στη γνωστότατη
σε όλους μας Αρχαία Ολυμπία με ένα σκοπό το ευ αγωνίζεσθαι και με έναν όρο για
τη διεξαγωγή τους, την ιερή Εκεχειρία.
Ίσως σήμερα περισσότερο παρά ποτέ αυτός ο θεμελιακός
όρος για τη διεξαγωγή των Αγώνων να είναι η σημαντικότερη παρακαταθήκη του
Ολυμπισμού. Για να έχουν μέλλον οι λαοί του κόσμου, η ανθρωπότητα πρέπει να
πάψουν οι εχθροπραξίες μεταξύ μας και να έχουμε ειρήνη.
«Νους υγιής εν σώματι υγιεί» είναι το δίπτυχο της
εκπαίδευσης των αρχαίων Ελλήνων, δηλαδή η διδασκαλία των γραμμάτων, του
πολιτισμού και της γυμναστικής.
Οι αρχαίοι θαύμαζαν εξ ίσου το πνεύμα και το σώμα.
Σύμφωνα με τον Πλάτωνα η καλλιέργεια μόνο της ψυχής
θα είχε ως αποτέλεσμα τη μαλθακότητα, ενώ η καλλιέργεια μόνο του σώματος θα
επέφερε αγριότητα και σκληρότητα.
Η αρμονία και
το μέτρο ήταν η αρχή και η κατάληξη των πάντων στην αρχαία Ελλάδα. Τη σοφία με
την οποία ο δημιουργός εποίησε τα πάντα (όπως παραδέχεται και ο χριστιανισμός)
οι αρχαίοι Έλληνες προσπαθούσαν να την αποτυπώσουν στην καθημερινότητά τους. Να
την κάνουν τρόπο ζωής. Και για να πετύχεις την αρμονία στη ζωή, βασική,
θεμελιώδης προϋπόθεση ήταν η ειρήνη. Γιατί ο πόλεμος είναι εχθρός της ζωής,
εχθρός της αρμονίας, εχθρός του πολιτισμού.
Τιμή λοιπόν στην αρμονία, στο κάλος, στον καλό
αγώνα, στην άμιλλα που έπρεπε να υπάρχει στη ζωή για να βελτιώνεται ο άνθρωπος,
ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Και προϋπόθεση για να υπάρξουν όλα αυτά ήταν η
ειρήνη, που επιβάλλετο μέσω της ιερής εκεχειρίας. Μιας ιδέας, που θα έπρεπε να
υπάρχει ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή οιασδήποτε χώρας και σήμερα
στους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες εκτός από την ιδέα
και ορισμένες βασικές αρχές που μπορούσαν να μετεξελιχθούν και να δράσουν
κερδοφόρα κι εμπορικά για τους διοργανωτές, δεν έχουν υιοθετήσει, παρά το
γεγονός ότι έχουν κατοχυρώσει, την ιδέα της ιερής εκεχειρίας.
Στόχος μας μέσω του «Μονοπατιού της Εκεχειρίας"
είναι όχι απλώς να αναβιώσουμε μια αρχαία διαδρομή, ένα αρχαίο μονοπάτι - μιας
και η αναζήτηση του ιστορικού χαρακτήρα της διαδρομής παραμένει περισσότερο ως
επιδίωξη της αναβίωσης των πιθανολογούμενων κατευθύνσεων της αρχαίας ορεινής
διαδρομής και λιγότερο ως αναβίωση με ακρίβεια της γεωγραφικής της υπόστασης- αλλά
να γεφυρώσουμε το αρχαίο με το σύγχρονο, το παλιό με το νέο, ώστε να θυμίσουμε
σε όλους για ποιο λόγο ετελούντο οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Και με βάση «το Μονοπάτι
της Εκεχειρίας» να ξαναφέρουμε στο προσκήνιο τα ιδανικά του σεβασμού στον
άνθρωπο και το ιερό δικαίωμα στην ειρήνη…
Η προσπάθεια δεν θα περιοριστεί στον γεωγραφικό χώρο
του Μονοπατιού της Εκεχειρίας. Στόχος μας είναι να επεκταθεί όπου οι άνθρωποι
ασχολούνται με τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
Με πυρήνα τον ελληνισμό που ήταν και πρέπει να είναι
ο φορέας προβολής και διάδοσης της ιερής Εκεχειρίας, αφού η ειρήνη ως ιδανικό
δεν αποτελεί brand name, αλλά σκοπό ζωής, να
στοχεύσουμε στη συμφιλίωση των λαών, στην υπεράσπιση της ελευθερίας του λόγου
και της δημοκρατίας σε μια ισότιμη και ευνομούμενη κοινωνία."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου